4 grudnia 2018 r. w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Karola Lipińskiego w Radzyniu Podlaskim odbył się koncert „Gramy dla Niepodległej”, na który złożyły się utwory polskich kompozytorów.

Na scenie sali koncertowej PSM wystąpiła Pani Agnieszka Tyrawska-Kopeć – chórmistrz, flecista, śpiewaczka sopranowa współpracująca z Białostockim Chórem Kameralnym Cantica Cantamus, Orkiestrą Kameralną Academia Sinfonica, Polskim Chórem Pokoju, Orkiestrą Polskiego Chóru Pokoju, Chórem i Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej, Orkiestrą Teatru Muzycznego w Lublinie; kierownik i dyrygent Chóru Teatru Muzycznego w Lublinie; korepetytor i specjalista od emisji głosu Chóru Akademickiego Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie; nauczyciel klasy fletu w Szkole Muzycznej I i II st. im. W. Lutosławskiego w Lublinie.

Publiczność, w jej wykonaniu, wysłuchała pieśni Fryderyka Chopina (Dumka), Stanisława Moniuszki (Piosnka Broni z opery Hrabina, Dobra noc), Władysława Żeleńskiego (Tęsknota), Ignacego Jana Paderewskiego (Gdy ostatnia róża zwiędła, Krakowiak fantastyczny), Mieczysława Karłowicza (Mów do mnie jeszcze), Aleksandra Wielhorskiego (Są takie chwile) i Stanisława Niewiadomskiego (Dzwony).

Pieśni zostały wykonane przy akompaniamecie fortepianowym Pani Jolanty Skorek-Münch – pianistki, klawesynistki, organistki i muzykologa; wykładowcy akademickiego; eksperta Ministerstwa Edukacji Narodowej, członka Centralnej Komisji ds. Tytułów i Stopni Naukowych. Jej dorobek artystyczny to około 400 koncertów z najwybitniejszymi polskimi śpiewakami i instrumentalistami m.in. w Filharmonii Narodowej, Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Podkarpackiej, Muzycznym Festiwalu w Łańcucie, Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy, a także za granicą - w Niemczech, Francji, Bułgarii, Izraelu, we Włoszech, Macedonii i na Węgrzech.

Na scenie wystąpili również młodzi pianiści ze Szkoły Muzycznej I i II st. im. T. Szeligowskiego w Lublinie, z klasy fortepianu Pani Ewy Stępki – Krzysztof Goliszek i Przemysław Resztak. W ich wykonaniu usłyszeliśmy Balladę g-moll i Nokturn c-moll Fryderyka Chopina, Nokturn B-dur Ignacego Jana Paderewskiego oraz Etiudę b-moll Karola Szymanowskiego.

Cennym uzupełnieniem koncertu była prelekcja o historii muzyki polskiej, którą wygłosił Pan Stefan Münch - wykładowca akademicki specjalizujący się w zakresie historii literatury polskiej, historii muzyki, historii teatru, estetyki dzieła muzycznego; dziennikarz muzyczny; współpracownik m.in. Filharmonii Narodowej, Filharmonii Łódzkiej, Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Filharmonii Podkarpackiej, Filharmonii Częstochowskiej; założyciel i prezes Stowarzyszenia Pro Musica Antiqua, współtwórca Festiwalu „Muzyka, Zabytki, Plastyka”, Festiwalu „Muzyka i Plastyka – Tempus Paschale”, Festiwalu "Orient-Okcydent.

Media: iledzisiaj.pl